اخبار و مقالات

گزارش فودنا از شرکت آمریکایی خالق محصولت تراریخته مونسانتو با تراریخته ها وارد جنگ می شود
تاریخ انتشار : 1395/5/24 ساعت 14:29:59



گزارش فودنا از شرکت آمریکایی خالق محصولت تراریخته
مونسانتو با تراریخته ها وارد جنگ می شود
۰۹:۲۶ (یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» واردات سالانه ۵ میلیارد دلار «محصولات تراریخته» به کشور
» برنج سفره مردم تراریخته نیست
» فضاسازی نامناسبی پیرامون محصولات تراریخته انجام شده است

هزاران نفر از مردم واشنگتن هم زمان با مردم 436 شهر آمریکا در اعتراض به لایحه تصویب شده حمایت از شرکت مونسانتو در کنگره، مقابل ساختمان غول اصلاح ژنتیکی مواد غذایی تظاهرات کردند.

جمع کثیری از مردم آمریکا به همراه خانواده خود پس از سالها در تظاهرات گسترده ای در پایتخت این کشور شرکت کردند تا با اعلام نگرانی شدید خود از فعالیت های شرکن مونسانتو انزجار خود را از این شرکت که غول اصلاح ژنتیکی است ابراز کنند و از مجلس سنای آمریکا بخواهند لایحه « حمایت ازمونسانتو» را که در یک ماه جاری به تصویب رسیده را لغو کند. 

به موجب این لایحه شرکت مونسانتو  می تواند برچسب گذاری محصولات غذایی تولیدی خود رابه فروش برساند؛ این در حالی است که کلیه شرکت های تولید مواد غذایی در صورت انجام اصلاحات ژنتیکی ( تراریخته یا GMO) روی آنها می بایست برچسب « این مواد غذایی اصلاح ژنتیکی شده است» را بزنند. شرکت مونسانتو  که اینک در زمینه اصلاح ژنتیکی مواد غذایی و بذر محصولات کشاورزی فعال است برای اولین بار در سال 1901 توسط « جان فرانسیس کوئینی» تاسیس شد و از دهه 1940به جمع تولیدکنندگان عمده پلاستیک، شامل انواع یونولیت و الیاف مصنوعی پیوست.

 
فاطمه فلاح کارشناس کشاورزی با بیان اینکه این شرکت به عنوان  یک شرکت شیمیایی اولین تولیدکننده پی سی بی و عامل نارنجی است اظهار کرد: عامل نارنجی مورد استفاده در بمبهای شیمیایی در جنگ ویتنام از محصولات این شرکت بوده است. وی افزود: کلیه محصولات شرکت مونسانتو اعم از پنبه، ذرت، سویا، برنج، گوجه فرنگی و اخیرا یونجه اصلاح ژنتیکی می شود.
 
فلاح با بیان اینکه مونسانتو با اهداف مختلفی از جمله مقاومت در برابر آفات، تنشهای محیطی از قبیل سرما و گرما و مقاومت در برابر انواع بیماری ها پای در اصلاح ژنتیکی گیاهان گذاشته است، اظهار کرد: این شرکت به طور مستمر تلاش کرده تا بازرا جهانی غذا را صد درصد در اختیار بگیرد و با رویکردی محافظه کارانه تا به حال توانسته 90 درصد از  تولید موادغذایی ضروری مانند سویا و ذرت را به انحصار خود درآورد.
 
احسان وهاب زاده کارشناس علوم دامی با بیان اینکه بیش از یک سوم فراورده های لبنی غیرارگانیک در ایالات متحده دارای هورمونR BGH ( هورمون رشد گاو ) هستند که توسط این شرکت تولید شده است اظهار کرد: این هورمون در بیشتر کشورهای دنیا به صورت متداول در حال مصرف که الان ممنوع شده است.
 
 وی افزود:  در سال 2001 «جین اکر» و « استیو ویلسون» از خبرنگاران خبرگزاری شبکه فاکس نیوز در فلوریدا به علت تحقیق پیرامون اثرات هورمون رشد گاوی  با تهدایدات شرکت مونسانتو اخراج شدند.
 
وهاب زاده گفت: این شرکت با همکاری فاکس نیوز قصد تحریف گزارش آن ها را داشتند و زمانی که با ممانعت این دو خبرنگار مواجه شدند آنها را اخراج کردند.
 
ای کارشناس علوم دامی افزود: سال گذشته نیز مونسانتو مبلغ 6 میلیون دلار  برای نفوذ در کنگره آمریکا تقسیم کرده است که در نتیجه آن لایحه « حمایت از مونسانتو» مخفیانه به تصویب رسید.
 
با توجه به موارد بیان شده باید تامل کرد محصولات این شرکت چگونه توانسته بیش از چند دهه در ایران به مصرف برسد تا بتواند ضربه های مهلک خود را در امینت غذایی کشور وارد آورد.  این شرکت که فعالیت های تخریبی آن مورد واکنش مردم کشورش بوده نتوانسته در دیگر کشورها ها نیز فعالیت انچنانی داشته باشد و انتظار می رود مسئولان دخیل در این مقوله حسایست بیشتری در تبادل و مراوده با مونسانتو داشته باشند. امیدواریم با توجهی که از مسئولان وزات خانه های جهاد کشاورزی و بهداشت می شناسیم در واردات محصولات شرکت مونسانتو دقت نظر بیشتری اعمال گردد تا امنیت غذایی کشور تهدید نشود. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها یادآور شدند باید کشاورزی را رکن اساسی کشور دانست و در مقابل تهدید های دشمن حالت آفندی و پدافندی فراموش نگردد.